Spiegel der Zeilvaart

Spiegel der Zeilvaart

Hier vind je de artikelen die ik voor Spiegel der Zeilvaart heb geschreven, het maandblad over klassieke schepen.

 

 

 

Katwijkse GekkenloggerDe Katwijkse Gekkenlogger

Zo’n honderd jaar geleden speelden zich vreemde en tragische zaken af op een haringlogger uit Katwijk. Op de geïsoleerde wereld die de logger vormde sloeg godsdienstwaanzin toe, met drie dodelijke slachtoffers als gevolg. Voor Spiegel der Zeilvaart dook ik in de geschiedenis en tekende het verhaal op over wat later in de volksmond de ‘Katwijkse gekkenlogger‘ genoemd zou gaan worden.

 

Michiel de RuyterMichiel de Ruyter: zeeheld of geluksvogel?

Michiel de Ruyter is onze grootste zeeheld, beroemd geworden als admiraal die bij Chatham door de ketting voer, die 350 jaar geleden de Engelse vloot tegen hem moest beschermen. Maar dat De Ruyter de ketting doorbrak is een mythe. Wat is er echt aan zijn heldendom? Zijn gewaagde actie op de Medway had op heel veel manieren fout kunnen gaan; was De Ruyter een uitmuntende zeeman, of heeft hij vooral geluk gehad?

 

Michiel de Ruyter in ChathamOp naar Chatham!

In juni 2017 is het precies 350 geleden dat Michiel de Ruyter bij Chatham een belangrijk deel van de Engelse vloot vernietigde. Die slag wordt uitgebreid herdacht, zowel in Nederland als in Chatham zelf. Wat deed Michiel de Ruyter daar ook al weer? En wat hebben in Chatham te zoeken?

 

Fluitschip Anna MariaFluitschip op de Zweedse zeebodem

De Baltische zee is een paradijs voor maritieme archeologen. De bodem ligt er namelijk bezaaid met scheepswrakken. Het fluitschip Anna Maria, gebouwd in Amsterdam, is er één van. Een blik op haar overblijfselen brengt veel boven water over het hoe en waarom van al die meer dan 20.000 scheepswrakken onder zee.

 

Stad AmsterdamJonge mensen op oude schepen – de Stad Amsterdam beklommen

Voor onze zoons Max en Sam lijkt de klipper Stad Amsterdam met haar drie masten vooral een klimparadijs. Als het even kan, zitten de jongens op één van de ra’s of klimmen ze over de 10,5 meter lange kluiverboom. Op een tocht rond Jutland in de zomer van 2014 zijn ze de jongste passagiers. Wat zegt dat over de combinatie jonge mensen en oude schepen? (Met foto’s van Katy Lips.)

 

VegaVega: twee keer gered

Het verhaal van de Zweedse schoener Vega is het verhaal van een schoener van meer dan een eeuw oud, die twee keer van de ondergang is gered. Maar het is vooral ook het verhaal van Egil en Kerstin Bergström, die met hun liefde voor geschiedenis en authenticiteit Vega hebben getransformeerd van een wrak in varend erfgoed. Ik zocht het echtpaar én Vega op aan de vooravond van de Tall Ships Race 2014, in Harlingen.

 

VasaDeed een Hollander de Vasa zinken?

Zweden’s beroemdste schip is een geslaagde mislukking: de Vasa zonk op haar maidentrip maar is nu prachtig tentoongesteld in Stockholm, bijna vier eeuwen na dato. In het jaar van 400 jaar betrekkingen tussen Zweden en Nederland kijken we naar de rol van de Nederlandse scheepsbouwer Hendrik Hubertsen. Deed hij de Vasa zinken?

 

Stad AmsterdamDe mast in op klassieke schepen

Op volle zee bevind ik mij tientallen meters boven het dek van een klassieke klipper. Dat voelt net zo onalledaags als het klinkt. Hoewel ik gezekerd ben met een veiligheidsharnas voelt het allesbehalve zeker, deze eerste klim. Vanaf het dek gezien zag de hoogte er al spectaculair hoog uit, hier spannen mijn spieren zich net iets meer dan ik zou willen. Maar ik sta er toch mooi wel even: aan de hoofdmast van de klipper Stad-Amsterdam, varend op een puntje van de Atlantische Oceaan. Voor Spiegel der Zeilvaart maakte ik een reportage.

 

Kruisend door de geschiedenis

De Engelsen houden van hun maritieme historie. Zo ligt het oorlogsschip de HMS Belfast prominent in de Theems, vlak naast de Tower Bridge. Minder zichtbaar, maar van veel significantere betekenis voor de geschiedenis van Engeland, is het even verderop gelegen historische zeilschip Golden Hind. Het is een schip dat zichzelf gelaveerd heeft door de geschiedenis. Nu te lezen in Spiegel der Zeilvaart.