CustomerTalk

CustomerTalk Voor de website www.customertalk.nl van Lumido Business Media heb ik enkele bijdrage geschreven over Data & Marketing.

  • Een web vol data: Een website verenigt vele functies: advertentie, etalage, toegangsdeur, productdisplay, maar ook servicebalie, ideeënbus en vaak ook nog die van kassa. Soms is er nog een koffiehoek waar klanten elkaar kunnen treffen met wat verspreid liggend leesvoer voor de nodige verstrooiing. Als ondernemer wil je dat al die functies het goed doen op je website. Maar zo compleet als de zichtbare voorkant is, zo complex is de onzichtbare achterkant: de data over het klik- en kijkgedrag van de bezoekers van de website. Om niet ten onder te gaan in het web vol data is er een spin nodig die de touwtjes strak in handen houdt. Die spin heet webanalyse.
  • Drijven op data: Klantdata is belangrijk om een goede relatie aan te gaan met je klant. Misschien lijkt het inrichten van processen en de IT-infrastructuur één van de eerste eisen om je klantdata op orde te hebben, maar om een echt datagedreven organisatie te worden is er meer nodig. Ook draagvlak is van levensbelang. ITcommercie/CustomerTalk laat zien hoe zo’n organisatie eruit ziet en KPN vertelt hoe zij dat hebben gerealiseerd.
  • Analytische CRM: Heeft u zicht op nieuwe klanten? Waar ze vandaan komen en hoe groot de portemonnee is die ze meenemen? Vast! Maar heeft u ook enig idee welke klanten uw bedrijf weer verlaten? Waarom ze besluiten te vertrekken? Veel bedrijven hebben geen idee wie deze mensen zijn en hoe ze de achterdeur dicht kunnen houden. Hoe u met behulp van analytische CRM deze mensen wel in kaart kunnen brengen én binnen kunt houden, leest u hier.
  • Datamigratie vraagt degelijke voorbereiding: Stel, u wilt uw klantbeeld verbeteren of uw campagnes beter gaan uitvoeren. Hiervoor heeft u besloten om een nieuw customer relationship management (CRM) systeem of een marketingtool aan te schaffen. Nu draaien er echter tien verschillende databronnen naast elkaar die allemaal in het nieuwe systeem terecht moeten komen. Met andere woorden: u ontkomt niet aan datamigratie en dit is voor veel bedrijven een heikel punt. ITcommercie/CustomerTalk geeft u inzicht hoe deze koe bij de horens te vatten.