Dagelijks Irrationeel

Dagelijks irrationeel – over de psychologie van zelfbedrog

Mijn nieuwste boek heet ‘Dagelijks irrationeel – over de psychologie van zelfbedrog’. We laten ons gedrag constant beïnvloeden door allerlei vormen van irrationaliteit. Wetenschappers beweren dat 95 procent van ons gedrag wordt gestuurd door ons onbewuste. Lijkt dat je overdreven? Laat je dan meevoeren in de verhalen over onze dagelijkse irrationaliteit. Prima onderbouwd door wetenschappers, onbeholpen in praktijk gebracht door de gewone mens. Je zult zien dat klassiek geworden psychologische experimenten verhelderende verklaringen bieden voor het bestaan van racisme, woekerpolissen, filerijden, budgetoverschrijdingen, homeopathie, de vrijdagmiddagborrel en nog veel meer.

De verhalen in Dagelijks irrationeel ontmantelen de mythe van de Homo Rationalis. Lees de verhalen en inzichten over discriminatie, groepsdruk, het omstandereffect, perceptiefouten, de geheugenillusie en nog veel andere krachtige psychologische fenomenen. Vaak zul je jezelf in die verhalen herkennen. Vaak zul je denken: ik zou zoiets nooit doen. Maar onthullende experimenten van wetenschappers laten zien dat je je daarin vergist. In onze keuzes maken we namelijk opmerkelijk weinig gebruik van het gezonde verstand. Daardoor vormen wij zelf de grootste concurrent van onze eigen rationaliteit. (Enkele voorproefjes van waar dat toe kan leiden kun je lezen in enkele van eerdere blogs over psychologie van mijn hand.)

Dagelijks irrationeel – over de psychologie van zelfbedrog‘ wordt uitgegeven door Uitgeverij  Unieboek | Het Spectrum.

 

 

Bestel hier je (gesigneerde) exemplaar van ‘Dagelijks Irrationeel’.

Mail naar ontdekkingsschrijver@kpnmail.nl als je informatie wil over een lezing over ons irrationele dagelijkse leven.

 

Quest Psychologie

 

Quest Psychologie is de psychologie-uitgave van het populair-wetenschappelijke Quest. Lees hier wat ik hiervoor geschreven heb.

 

 

Quest Psychologie Insights DiscoveryKleurrijke psychologie met Discovery Insights

De effectiviteit van je communicatie verbeteren met behulp van vier kleuren, kan dat? Ja, dat kan. Zweverig? Helemaal niet. Het Discovery Insights model is een beproefde en zeer praktische methode om inzicht te krijgen in je voorkeursstijl en die van anderen. Met behulp daarvan kan je ervoor zorgen dat je (boodschap) beter gehoord wordt.

Verder lezen…


Klik op de button om op de hoogte te blijven van het werk van ontdekkingsschrijver @MichielvStraten.

Nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van nieuws, verhalen en andere ontdekkingsschrijverij. Je kunt je hier aanmelden voor mijn maandelijkse nieuwsbrief.